9 August 2014

Guilty

seriously, aku rasa bersalah sangat. bersalah dengan parents, dengan adik-adik. bukannya apa, aku stress. sebab aku rasa mcm parents aku push aku sangat. parents aku mcam high expectation. bila aku asyik kena bahan ja, mulalah, aku rasa macam nak mengamuk. lepas tu bila mak aku nampak aku buat muka sikit ja, haahhh mulalah mak aku cakap, 'nak suruh buat kerja pun tak boleh, tak boleh harap langsung!'

perasaan nak lari dari rumah tu ada. tapi bila kupikir balik, buat apa nak lari dari rumah ? menyusahkan diri sendiri. apa apa pun, aku cuba calm down dan bersabar. kembali kepada Allah. dari sudut positive, aku tahu parents aku buat semua ni untuk kebaikan aku. kalau diimbas balik sejak aku lahir, ayah dan mak aku sekali pun tak pernah tampar, pukul, tengking aku dan sebagainya. tak pernah. aku tahu depa sayang aku. sebab tu depa buat macam ni. suruh aku belajar. demi masa depan.

lagipun, aku sendiri juga salah. aku selalu buang masa. buang masa bukan dekat benda benda yang berfaedah. tapi, asyik main phone, main laptop. at one point, i feel mad at myself. for spending time on something that equals to shit. social networks = shit.

masa yang sangat berharga aku tak gunakan sebaiknya. i dont use it to improve my studies. i utterly mad at myself. but, at the same time, i cant control. rasa macam dah jadi habit. so, i think the only way to change myself, for the sake of spm, is my parents. aku beruntung sebab ada parents yang sangat berpandangan jauh, sangat mengharapkan aku berjaya. aku ingat lagi masa pmr dulu. alhamdulillah dapat 9A. aku mintak iphone 5s gold. ayah aku cakap, 'ayah boleh bagi. nak mintak apa pun boleh. but, not now. you must study first for you spm. spm tu paling penting. lagi penting daripada pmr.'

my mom pulak cakap, ' kalau mak bagi iphone, ipod, ipad , mcbook bla bla bla. sama lah dengan mak bagi racun. all those things can distract ur punya study. think about it. i've seen so many students yg cannot control themselves.'

aku bersyukur. sebab ada parents yg mcam ni. alhamdulillah. aku pun pernah bagitau parents aku ' i want to further my studies at overseas. but i dont know course apa yang nak ambil. help'. then my parents cadang i ambil law. tapi kalau ambil law, kena study dekat malaysia lah. sebab kalau ambil law dkat overseas, diorang belajar law negara depa. so nanti bila dah grad, kena balik malaysia untuk belajar law malaysia pulak. then my daddy said ' i ve so many friends yg buat lawyer. yg bukak firm sendiri pun ada. nanti ayah call depa untuk tanya apa benda nak buat untuk jadi lawyer.' ayah aku pun cadang buat accountancy, jadi macam ayah aku. sebab accountant ni kerja dia versatile, bla bla bla.. 'if you interested, nanti i bring u to my office. i will explain to you one by one.'

they've work really hard for me. for my future. i cant ask more. tapi, aku bodoh. sebab aku mensia-siakan peluang yang ada. time ni, i should study. for my future. i believe that my future gonna be extremely challenging. nak compete dengan chinese and so on. i should start working hard from now. NOW.

1 comment:

Unknown said...

When you read this later, things might not be the same. Or maybe you’ll never notice this comment at all. But if you do, I just want you to know that you are so great. You have a strong personality indeed. Maybe you think you don’t, but trust me you do. I want to say sorry for everything if I ever hurt you. I wish you the best of luck in anything you do. My support will always be with you. And I want you to know that I will always be here for you.